torsdag 13 november 2008

En riktig ”liggist” från Katrineholm !


Foto: Sofia Forss

Samtal med HPVSwedens medlem Gudrun Forss den 24 oktober 2008.
Ett spännande samtal tycker jag – Claes Unge, som pratade med Gudrun på telefon, då SJ inte kunde köra den dagen och vi kunde inte träffas personligen!

Gudrun är ovanlig – hon cyklar velomobil – det är inte många kvinnor som gör!
Hon tror det kan vara hon själv och kanske två till i Sverige , men vet inte riktigt.
Säljer nog bilen i sinom tid och satsar på muskelkraft, säjer hon! Och naturligtvis är Gudrun medlem i HPV Sweden - en föreningen just för muskeldrivna fordon.

Om Gudrun Forss

• Gudrun har nyss blivit folkpensionär !
• Hon bor på landet i byn Forsa drygt en mil utanför Katrineholm - i ett stort vitt hus mitt i den levande landsbygden i Sörmland.
• Gudrun har ett långt förflutet med kyrkligt arbete – i Belgien och i Bryssel och i Frankrike och i Paris .
• Skulle blivit missionär, men fastnade i Europa med fina utbildningar: sjuksköterska, franska språket , barnmorska, tropisk medicin och inte minst ett flygcertifikat.
• Är hemma i Sverige sen 10 år och har varit diakon i Pingstkyrkan och ”anhörig anställd” för att sköta sina gamla föräldrar . Pappan lever men Gudruns mamma har just avlidit.
• Gudrun pendlar mycket - inte minst till sin gamla pappa som är på ett äldreboende utanför Katrineholm – tre mils väg från hemmet.
• Hon har en Leitra – årsmodell 1998 tror hon, köpt av HPVS-aren Tero Linnanen i våras.
• Leitran har el assistans – ” en mycket bra uppfinning ” tycker Gudrun.
• Hon har faktiskt också en vanlig cykel men även en bil som hon hade hoppats att kunna sälja, men som just nu används för besöken hos sin pappa och lite annat ...
• Ideelt arbete i Pingstförsamlingen och engagemang i sånggruppen är också delar i hennes liv …


Foto: Sofia Forss

Varför blev det just velomobil ?

-Tro´t om du vill, men jag har rätt nyligen också blivit intervjuad i lokalpressen – i tidningen ”Sörmlandsbygden” !
Rubriken löd : Mer miljövänligt kan det inte bli - Nu säljer Gudrun bilen och satsar på muskelkraft”

Hur kom Du på det ?

-Ja, det är kanske inte sånt man kommer på helt plötsligt – det kommer långsamt och mognar fram …
-Har ju cyklat mycket i mina dar – både utomlands och här hemma – så cykling känns naturligt. Man kan inte heller bortse från det där med motionen …har en känsla att det är vettigt att vid min ålder inte försumma möjligheten att röra sig ordentligt – förresten inte bara i min ålder.

-Men jag har länge funderat på alternativ till bilen. Och försökt tänka ut om det skulle gå att klara sig utan bil ,men då istället med en velomobil – och i mitt fall en Leitra med el assistans. Egentligen har jag ju faktiskt en bil nu – som bara drar lite ström .

( Jag undrar just om det kan finnas nån koppling mellan flygcertifikatet och att en Leitra på sitt sätt liknar ett flygplan,
undrar jag Claes U, så där lite vid sidan … )

Hur mycket kör Du och vart ?

-Säkert en gång i veckan hittills - men då har det ju varit vår , sommar och höst ! Det blir till Katrineholm och andra ställen berättar Gudrun…

-Min väg till Katrineholm – som jag kanske mest cyklar – är 12.5 kilometer men tyvärr med tre svåra uppförsbackar . Men jag har som tur är min el assistans – min lilla elmotor, som verkligen hjälper till.

-Kanske blir det annat till vintern. Jag har nog tänkt att det går bra att köra även på snö och is eftersom min velo har tre hjul – två fram och ett bak – så vingligt blir det ju inte – men det är klart halkan kan kanske bli ett problem.

(HPV Sweden rekommenderar här en diskussion om dubbdäck!!)

Hur bemöts du??

-Lätt att säja: mina vänner och anhöriga tyckte inte jag var
klok …
-Men nu efter minst ett halvår kan jag verkligen säja att jag inte ångrat mitt köp – tvärt om – kanske kan det inspirera någon.

-Men visst blir man uppmärksammad av folk när man kommer och kör … det vet väl egentligen alla ”liggister” med annorlunda cyklar.

-Lite spott och spe kan man ju tåla tycker jag ,men det visar sig också att många faktiskt är både intresserade och mycket nyfikna !!

Hur tog du artikeln i lokaltidningen ”Sörmlandsbygden” ?

-Ja, det var kul och intressant. säjer Gudrun. Dom har väl sett mej komma farande med min Leitra, så dom visste att jag fanns.

-Sen skulle dom göra en artikel om Alternativa fordon och min Leitra kan väl klassas in där. Det var så det började.

-Men sen var det ju det där om att jag skulle sälja bilen. Ja, det blir så – men det kommer att dröja lite. Min gamla far finns på tre mils avstånd – och det känns faktiskt lite långt trots el assistansen. Alla andra kortare sträckor försöker jag använda Leitra – man är ju verkligen skyddad mot regn och rusk – och lite varmt blir det faktiskt under huven … inte dumt, menar Gudrun.

Vad vill du att man gör bättre på velomobilerna ?

-Ja , det är en viktig fråga tycker Gudrun. Man sitter ju innesluten och det känns för min del riktigt bra – har ingen cellskräck – det kanske en del skulle kunna få.

-Men jag kan ju sträcka ut handen och säja till medtrafikanter att ”Nu vill jag svänga vänster eller höger” men det är lite svårt – luckorna sitter lite för lågt. Det blir omständigt !

-Jag har tänkt på om man inte skulle kunna ha backspeglar utanpå också och också en ”blinkers” uppepå huven !

-Det är också möjligt att jag blir latare och latare – kanske en starkare el-motor med gaspedal skulle vara nått, säjer Gudrun skrattande.

-Jag vet inte , men det kanske blir en ”riktig bil” då med registeringsnummer och sånt, säjer Gudrun frågande …

Och så var det där med låsningar av velomobilen till vardags när man är ute och kör … Jag har lite problem med detta … tyvärr, konstaterar Gudrun – den är ju vacker Leitran – röd och vit och väcker alltid uppmärksamhet. Så låsa måste jag ju på nått sätt …

Jag vet att vi har verkliga experter på velomobiler i HPVSweden – kanske Lars Viebke eller Frederik van De Walle eller nån annan kan göra nått åt saken !

(Detta är en vädjan till HPVSwedens experter!!!!)

Vad betyder HPV Sweden för dej ?

-Det visade ju sig direkt att Tero Linnanen var medlem , så det var ju självklart att jag också skulle bli det. Det är väl den enda föreningen för just muskeldrivna fordon i Sverige (?) vad jag vet, säjer Gudrun.

-Jag tittar faktiskt varje dag på emaillistan och följer med intresse allt som debatteras – bla tycker jag att den senaste tidens diskussion om el assistans har varit vettig – min Leitra är ju just sån – egentligen är det ju en liten ”miljöbil” om jag får säja det, avslutar Gudrun.

Läsa mer http://www.leitra.dk/

Med penna och telefonlur

Claes Unge HPVS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar